لوگو خدمات کامپیوتری

ویندوزیار

حل مشکل با یک تماس

آدرس ما

سراسر ایران

در پنل چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال مطرح شد: مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات

تهران - شهرک صنعتی نصیرشهر

info@windowsyar.com

همه روزه از 7 صبح الی 22

در پنل چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال مطرح شد: مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال
37
۴ اسفند ۱۴۰۱
بهنام علی نسب

فعالین حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در کنگره موبایل: اکوسیستم دیجیتال دچار مرگ زودرس شده است

پنل «موبایل و چالش‌های کسب‌وکار دیجیتال» در جریان کنگره موبایل ایران برگزار شد.

فعالان عرصه کسب و کار آنلاین در کنگره موبایل ایران مشکل اینترنت را چالش اصلی فعالیت خود دانستند. آنها معتقدند که از ماه سپتامبر، اینترنت عملاً به معنای واقعی کلمه در دسترس نبوده و این امر منجر به مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال شده است.

پنل «چالش های کسب و کار موبایل و دیجیتال» در کنگره موبایل ایران برگزار شد. “سحر بنکدار” رئیس مرکز تحول و نوآوری دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، “پشوتن پورچیکتار” مدیرعامل پادرو، “رضا الفت نسب” عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، “پاشا ناصرآبادی” مدیرعامل کمک کامپیوتر ابوالفضل حیدر مدیرعامل تکنولایف و مهدی یوسف زاده. مشاور امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و یکی از اعضای دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال مهمان این پنل بودند.

پانلی که بیشتر آن به شکایات در مورد وضعیت اینترنت اختصاص داشت. دکتر. پورثامت با تاکید بر اینکه اینترنت یک ارتباط حیاتی است، گفت: از شهریور به بعد عملاً اینترنت نداریم. هنگام تصمیم گیری مهم نیست که تلفن همراه شما هوشمند باشد یا خیر. «تلفن‌های ما سهام VPN هستند و می‌توانیم در شبکه تلفن تماس بگیریم و پیامک ارسال کنیم.»

مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال

او معتقد است که دو موضوع در بحث اینترنت در مورد قابلیت استفاده و دسترسی به ابزار وجود دارد که هر دو با مشکل مواجه شده اند:

کسب‌وکارهای جریان اصلی در استفاده از ابزارهای اینترنتی مانند Cloudflare، سرویس‌های Google و غیره با مشکلاتی روبرو شده‌اند. قابلیت استفاده در سمت مشتری نیز شکسته شده است. این موضوع با روح و روان مردم بازی می کند، طبق اعلام اینفلوئنسرهای اینستاگرام، ترافیک و تعامل آنها افزایش یافته است، اما تا زمانی که در جامعه آرامش ایجاد نشود، خرید و فروش وجود ندارد.»

مدیر عامل پادرو این را بیان کرد اکوسیستم دیجیتال پیش از موعد در حال مرگ است وی با انتقاد از بی مسئولیتی در این زمینه گفت: وزیر می گوید تحریم آیفون به ما مربوط نمی شود، محدودیت به ما مربوط نمی شود، تداخل اینترنت دست ما نیست، در این شرایط اوست که مسئول بهبود این منطقه است. او مسئول خودش نیست.»

وی همچنین از چالش سرمایه انسانی به عنوان چالشی جدی یاد کرد و معتقد است سال ۱۴۰۲ شرایط سخت تری نسبت به امسال خواهد داشت.

“ما با بدتر از طرح حفاظتی روبرو هستیم”

الفت نسب یکی از مخالفان سرسخت طرح حفاظت است که تلاش های زیادی برای تغییر آن انجام داده است، اما معتقد است اتفاقی بدتر از طرح حفاظتی افتاده است: «در دولت آقای رئیسی برخلاف شعارها، ما به سمتی می‌روند که خواه ناخواه با موانع جدی برای «اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است و این مشکل اساسی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است» می‌رویم.

الفت نسب با اشاره به وضعیت اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، معتقد است که با توجه به موضع گیری اتحادیه در مقابل طرح حمایتی، وضعیت خوب نیست، گفت: آنها می خواستند اتحادیه را تضعیف کنند و در کارشان موفق بودند.

مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای آنلاین با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، با بیان اینکه با این اقدام مسئولان، کسب و کارهای اینترنتی جاده پر پیچ و خم دارند، گفت: توصیه می کنم امیدی به دولت و دولت نداشته باشند. امید ما به خودمان و اکوسیستم است.”

مسائل زیرساختی

یکی دیگر از بانکداران که مهمان این مراسم بود، معتقد است که در رابطه با چالش اینترنتی باید مشکلات دیگر شرکت ها را کنار بگذاریم و روی اینترنت و مسائل فیلترینگ تمرکز کنیم: «در حال حاضر مشکل زیرساختی داریم. اگر اینترنت نداشته باشیم یا اینترنت وجود داشته باشد اما فیلتر باشد، کاری نمی توان کرد. بسیاری از کسب و کارها با مشکلاتی مواجه شده اند.»

وی در ادامه با بیان اینکه کشور در حوزه قانونگذاری با چالش هایی مواجه است، گفت: نهادهای نظارتی نمی توانند همگام با تحولات باشند. قوانین ما سنتی هستند و از تجربیات گذشته برای هدایت آینده استفاده می کنند. دولت باید از بخش خصوصی، اتاق اصناف و … مشاوره بگیرد که این تصمیم را بهتر می کند.»

عضو اتاق بازرگانی مرگ زودرس اکوسیستم دیجیتال

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران معتقد است که اگر رگولاتوری به فکر درآمدزایی نباشد و انحصار از بین برود، رشد ایجاد می شود، گفت: رگولاتوری باید بگذارد بخش خصوصی کار خود را انجام دهد، مشکلی پیش نمی آید.

وضعیت نه چندان خوب بازار موبایل

مدیرعامل تکنولایف با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تلفن همراه در بازار، مدعی شد که در نتیجه تصمیمات پولی این محصول در بازار کاهش یافته است.

تلفن همراه به دلیل اینکه یک کالای وارداتی است با ارز ارتباط مستقیم دارد. با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، دولت نیز تصمیم گرفت بخشی از ارز گوشی ها را به ارز نیمایی برسانند. امیدواریم با کمک بانک مرکزی در هفته های آینده بازار به ثبات برسد اما هنوز کمکی برای تخصیص ارز نشده است. برای واردکننده مهم نیست چه ارزی و چه حمایتی داشته باشد، اما مصرف کننده ضرر می کند».

وی با گلایه از ایجاد قوانین ساعت که منجر به التهاب بازار موبایل می شود، با تاکید بر اینکه تلفن همراه یک کالای اساسی است گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ تعدادی از قوانین اصلاح شود.

این عضو انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به گزارش‌های غیرقابل قبول مبنی بر عرضه تجاری آیفون ۱۴، اظهار امیدواری کرد.

مدیرعامل تکنولایف

وی همچنین با تاکید بر اینکه کسب و کارهای آنلاین در خدمت و منفعت مردم هستند، گفت: دولت باید نگاه متفاوتی به این بستر داشته باشد و شاهد خلق ارزش توسط بخش خصوصی باشد.

انحصار؛ مهمترین دغدغه کشور

مدیرعامل کمک کامپیوتر با اشاره به خرابی بستر ارتباطی بین المللی کشور، مشکل اول ارتباطات را در تعاملات بین المللی دانست و گفت: ما نه ارتباطی داریم و نه بستری برای تراکنش و تبادل پول. طرف مقابل بلوز (شرکت های بین المللی) نمی خواهد با ما معامله کند. زیرا نمی توان از آنها درخواست پرداخت نقدی یا ارز دیجیتال را کرد.

وی در ادامه با گلایه از انحصار در کشور و آن را مهمترین دغدغه کشور دانست و گفت: در حوزه فناوری انحصار بزرگی داریم. البته شورای رقابت برای ما بسیار مفید است و نمی‌دانم چرا شرکت‌های حوزه فناوری از قابلیت‌های این شورا استفاده نمی‌کنند.»

ناصرآبادی معتقد است در کشور قانون وجود دارد اما مشکل اجرای آن است.

وزارتخانه ها نمی توانند خارج از چارچوب قانونی فعالیت کنند

یکی از اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال گفت: تنها دو پلتفرم محدود است و دسترسی به VPN مشکل دارد و اینترنت قطع نمی شود.

بررسی مشکل قطعی اینترنت برای مشاغل

وی تاکید می کند همانطور که شرکت های بخش خصوصی نمی توانند خارج از چارچوب قانونی فعالیت کنند، همین امر در مورد وزارتخانه ها نیز صدق می کند.

این تصمیم (محدودیت اینستاگرام و واتس اپ) در حدود اختیارات قانونی شورای امنیت ملی اتخاذ شده است. دلیل آن رشته های فنی نبود، بلکه اتفاقات جاری کشور بود. وزارت ارتباطات در این مذاکرات شرکت نکرده و نقش تصمیم‌گیری نداشته و تنها یک مجری فنی است.»

یوسف زاده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکوسیستم باید از قبل برنامه ریزی شود تا دستاوردهای آن به ثمر برسد، گفت: اکوسیستم نوآوری ما از دنیا عقب نیست. دولت باید به تسهیل روندها و فرآیندها کمک کند. یک کارگروه ویژه برای توسعه این اکوسیستم ایجاد شده است و هدف کوتاه مدت آن رفع موانع انجام تجارت است.

 

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *