لوگو خدمات کامپیوتری

ویندوزیار

حل مشکل با یک تماس

آدرس ما

سراسر ایران

بررسی قیمت ایکس باکس سری اس

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات

تهران - شهرک صنعتی نصیرشهر

info@windowsyar.com

همه روزه از 7 صبح الی 22

بررسی قیمت ایکس باکس سری اس
42
۲۲ خرداد ۱۴۰۲
بهنام علی نسب

آن‌هایی که اخبار کنسول‌ها را دنبال می‌کنند و به فکر جیب خود هستند حتما نظرشان به سوی خرید کنسول کوچک اما قدرتمند ایکس باکس سری اس Xbox series S جلب شده است. کمپانی آمریکایی مایکروسافت این بار در کنار کنسول گران خود، یعنی ایکس باکس سری ایکس، یک کنسول اقتصادی دیگر نیز به اسم ایکس باکس سری اس را روانه بازار کرد.

قیمت ایکس باکس سری اس به‌قدری پایین است که می‌تواند علاقمندان را به خرید آخرین نسل کنسول‌ها مجاب کند خصوصا آن‌هایی را که مقتصد فکر می‌کنند. بله، قیمت ایکس باکس سری اس از تمام کنسول‌های نسل جدید ارزان‌تر است؛ اما بیایید ببینیم که ارزان‌ترین مسیر برای ورود به عصر جدید کنسول‌ها تا چه اندازه صرفه اقتصادی دارد؟

ایکس باکس سری اس با چه قیمتی در دنیا به فروش می‌رسد؟

در حدود دو سال و نیم قبل کمپانی مایکروسافت از دو کنسول قدرتمند نسل جدید خود رونمایی کرد. بازاریابان این شرکت بزرگ در اقدامی جالب برای جلب نظر هواداران بازی‌های روز به سوی خود، کنسول ایکس باکس سری اس را با قیمت ۲۴۹ دلار به بازار وارد کرد تا آن‌هایی که توان پرداخت ۴۴۹ دلار بابت کنسول ایکس باکس سری ایکس را در اختیار ندارند نیز بتوانند لذت بازی‌های روز جهان را تجربه کنند. فکر به آن‌که بتوان با پرداخت ۲۴۹ دلار دسته‌ی ایکس باکس را به دست گرفت دل هر بازی‌دوستی را به وجد می‌آورد.

البته تقریبا در شش ماه گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت جهانی کنسول‌های سری اس و ایکس بر سر زبان‌ها افتاد که البته بی‌دلیل هم نبود؛ زیرا مایکروسافت اعلام کرد که با توجه به فعل و انفعالات بازار کشور ژاپن قیمت کارخانه‌ای این دو کنسول از ۱۷ فوریه سال ۲۰۲۲ به بعد دچار تغییر خواهند شد. ایکس باکس سری اس با قیمت اولیه ۳۲٫۲۷۸ ین در ژاپن به فروش رسید اما پس از این تاریخ قیمتش به ۳۷٫۹۷۸ ین افزایش پیدا کرد؛ یعنی معادل ۹ درصد. کمپانی مایکروسافت پس از این اقدام خود اذعان داشت: «از تأثیر این افزایش قیمت بر روی مشتریان خود مطلع هستیم ولی محض تأمین بهترین تجربه‌ بازی‌های ویدئویی و آن چیزی که کاربران‌مان از ایکس باکس انتظار دارند، این تصمیم سخت را اتخاذ کرده‌ایم».

مدتی نگذشت که قیمت دو کنسول ایکس باکس سری اس و سری ایکس در کشور سوئد نیز ۱۰ درصد افزایش یافت؛ هند هم آخرین کشوری بود که این افزایش قیمت را تجربه کرد. این تغییرات نشان از افزایش قیمت جهانی کنسول‌های ایکس باکس می‌دهد؛ هر چند هنوز قیمت آن در اغلب کشورها خصوصا کشور سازنده آن یعنی آمریکا هم‌چنان ثابت باقی مانده است.

بررسی قیمت ایکس باکس سری اس

آیا خرید ایکس باکس سری اس ارزشش را دارد؟

مسلما همه عاشق آن هستند که همیشه پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا را برای خرید انتخاب کنند؛ همه دل‌شان می‌خواهد با خرید آخرین و قدرتمندترین کنسول بازی، هم خودشان لذت ببرند و هم پز آن را به دیگران بدهند. اما گاهی بودجه فرد اجازه بلندپروازی‌های این‌چنینی را به او نمی‌دهد. برخی از شنیدن قیمت ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومانی شگفت‌زده می‌شوند، ولی وقتی می‌فهمند که می‌توانند با تقریبا نصف این هزینه یعنی معادل ۱۵ یا ۱۶ میلیون تومان صاحب یک کنسول نسل جدید بشوند چشمان‌شان برق خواهد زد.

این تفاوت قیمت‌ها کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، ولی واقعیت دارد؛ بله امروز با پرداخت ۱۵ میلیون تومان می‌توانید به خرید ایکس باکس سری اس اقدام کنید و از آخرین ویژگی‌های کنسول ایکس باکس بهره‌مند شوید.

البته تفاوت‌هایی بین دو کنسول ایکس باکس سری اس و سری ایکس وجود دارد که باعث کاهش قیمت سری اس می‌شود؛ از جمله گرافیک پایین‌تر سری اس که اجازه تجربه بازی با کیفیت ۴K را به کاربرانش نمی‌دهد. ولی اگر بتوانیم با رزولوشن ۱۴۴۰p کنار بیاییم می‌توان گفت که نسبت به غول گران‌قیمت سری ایکس هیچ چیز دیگری را از دست نخواهیم داد.

ایکس باکس سری اس در کنار قیمت کم‌تری که دارد فضای کم‌تری را نیز اشغال می‌کند؛ زیرا این کنسول بدون دیسک، کوچک‌ترین کنسول کل تاریخ ایکس باکس به شمار می‌رود که به‌راحتی می‌توان آن را در هر فضایی جای داد یا با خود به مکان‌های دیگر جابه‌جا کرد. طراحی کوچک ابعاد ایکس باکس سری اس این اجازه را به کاربر می‌دهد تا کنسول خود را هم به حالت ایستاده و هم به حالت افقی استفاده کند. حتی در طراحی جعبه این کنسول نیز کوچک بودن را اولویت قرار داده‌اند و محتوای درون جعبه‌اش را شلوغ نکرده‌اند و البته یک دسته سفید رنگ زیبا (که هم‌رنگ خود دستگاه است) را در آن تعبیه کرده‌اند.

بررسی قیمت ایکس باکس سری اس

قیمت ایکس باکس سری اس در ایران از روز عرضه تا به اکنون

قیمت محصولات وارداتی در هر کشور رابطه مستقیمی با قیمت ارز و البته مالیات بر گمرک در آن کشور دارد. برای مثال کنسول ایکس باکس اس در کشور امارات متحده با قیمت ۱۱۰۰ درهم به فروش می‌رسد که دقیقا معادل ۳۰۰ دلار است ولی قیمت همین کنسول برای کاربران هنگ‌کنگی ۲۲۸۰ دلارِ هنگ‌گنگ یعنی معادل ۲۹۱ دلار تمام می‌شود.

همان‌طور که گفتیم حدود دو سال و نیم از عرضه این کنسول در بازار ایران می‌گذرد. کنسول‌های ایکس ‌باکس همواره قیمت ثابتی در جهان داشته‌اند، ولی وجود تحریم‌ها و نبود نمایندگی معتبر در کشور ایران دست دلال‌ها را برای سودجویی هرچه تمام‌تر باز گذاشته است. بیایید بررسی کنیم که تأثیر این اتفاقات تا چه حدی است؟

کمپانی مایکروسافت بر روی ایکس‌ باکس سری اس ۲۴۹ دلار قیمت گذاشته بود که این یعنی با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی در آن دوره می‌بایست نهایتا با ۹ میلیون تومان صاحب یک دستگاه کنسول ایکس باکس سری اس شد؛ ولی این کنسول در ابتدای ورودش به ایران چیزی بالغ بر ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسید. البته با توجه به تازه بودن این محصول و هم‌چنین کاهش موقتی نرخ دلار در آن زمان، پس از گذشت مدتی رفته‌رفته از قیمت آن کاسته شد و به کم‌تر از ۱۱ میلیون تومان نیز رسید.

محبوبیت ایکس باکس سری اس

ایکس باکس سری اس با توجه به قیمت پایینی که نسبت به رقبای قدرتمند خود دارد فروش نسبتا بالایی هم داشته و بازی‌دوستان را متقاعد به خرید کرده است. آن‌هایی که علاقمندند تا برای اولین بار بازی کردن با ایکس باکس را تجربه کنند نیز متمایل به خرید این کنسول هستند؛ زیرا نصف بودن قیمتش نسبت به سری ایکس، معادلات را برای‌شان ساده‌تر کرده بود.

در این میان اما بسیاری نگران‌اند که این ارزان بودن ایکس باکس اس نسبت به باقی کنسول‌های روز در درازمدت به ضررشان تمام شود که باید بگوییم اگر نمایشگر ۴K  در اختیار ندارید و به رزولوشن ۱۴۴۰p هم راضی می‌شوید، با خرید ایکس باکس سری اس هیچ چیزی را از دست نمی‌دهید. پشتیبانی ایکس باکس گیم پس Xbox Game Pass از تمامی بازی‌های روز این امکان را برای تمام کاربران ایکس باکس مهیا کرده است که هیچ نگرانی‌ای بابت عقب ماندن از دیگران نداشته باشند. حتی اگر صاحب رایانه شخصی PC با ویندوز بالاتر از ۱۰ نیز باشید می‌توانید با نصب اپلیکیشن ایکس باکس بر روی ویندوز خود به اکانت ایکس باکس‌تان متصل شوید و با رایانه‌تان بازی‌ کنید. این ویژگی به علاقمندان کمک می‌کند که با دیگر دوستان پی‌سی‌باز خود نیز متصل شده و از راه دور به صورت آن‌لاین با یک‌دیگر بازی کنند.

البته حافظه پایین (۵۱۲ گیگابایتی) این کنسول را هم نباید از یاد ببریم، خصوصا با توجه به بالا بودن حجم بازی‌های امروزی، مدام باید نگران پر شدن فضای حافظه دستگاه‌مان باشیم. البته که این کمبود حافظه را نیز در آینده می‌توان با خرید یک هارد اکسترنال مناسب رفع کرد؛ هم‌چنین توجه داشته باشید که هیچ بازی‌ مدرنی وجود ندارد که توسط کنسول ایکس باکس سری اس پشتیبانی و اجرا نشود. نکته دیگر این است که این کنسول دیسک‌خور نبوده و تمام بازی‌ها را می‌بایست به صورت دیجیتال تهیه کنید.

کلام پایانی

افزایش هزینه‌های زندگی واقعیتی است که نمی‌توان منکر آن شد. تمام آدم‌ها در دنیای امروز محض خالی نشدن کیف پول‌شان، قبل از خرید هر محصولی تمام گزینه‌های موجود در بازار را بررسی می‌کنند. کمپانی مایکروسافت با عرضه ایکس باکس سری اس با قیمت ۲۴۹ دلار (معادل ۱۵ میلیون تومان) این هدیه را تقدیم دوست‌داران بازی‌های ویدئو کرده است که لذت بازی کردن در عصر جدید را از دست ندهند. لقب «ارزان‌ترین کنسول نسل جدید» خودش نشان‌دهنده جذابیت بالای این کنسول خواهد بود. البته ما قصد نداریم به کنسول‌های دیگر در بازار انگ گران بودن بزنیم؛ چون بالاخره ویژگی‌های هر کنسول با دیگری فرق می‌کند. فقط پیشنهادمان به آن‌هایی که تفکر اقتصادی‌تر دارند این است که خرید کنسول ایکس باکس سری اس را مد نظر بگیرند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *