لوگو خدمات کامپیوتری

ویندوزیار

حل مشکل با یک تماس

آدرس ما

سراسر ایران

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در برابر اپل A17 پرو؛ کدام قدرتمندتر است؟

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات

تهران - شهرک صنعتی نصیرشهر

info@windowsyar.com

همه روزه از 7 صبح الی 22

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در برابر اپل A17 پرو؛ کدام قدرتمندتر است؟
25
۱۶ آبان ۱۴۰۲
بهنام علی نسب

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 پرو جدیدترین تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل هستند. چیپ کوالکام هنوز وارد بازار جهانی نشده، اما A17 Pro در مدل‌های پرو سری آیفون ۱۵ استفاده شده است. البته در هنگام معرفی اسنپدراگون ۸ نسل ۳، کوالکام یک دستگاه مرجع را به نمایش گذاشت و نتایج بنچمارک اولیه آن منتشر شد. بنابراین می‌توانیم ببینیم این دو تراشه قدرتمند در بنچمارک‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در گوشی‌های سری شیائومی ۱۴ مورد استفاده قرار گرفته است، بااین‌حال اکثر پرچمدارهای مطرح اندرویدی ازجمله سری گلکسی S24، سال آینده میلادی با این تراشه از راه می‌رسند. بااین‌وجود، همان‌طور که گفتیم، کوالکام در هنگام معرفی چیپ پرچمدار جدیدش یک دستگاه مرجع را به نمایش گذاشت.

این گوشی مرجع به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5X با فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 و نمایشگر ۶.۶۵ اینچی ۱۴۴ هرتزی با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده بود.

قبل از اینکه به سراغ مقایسه این تراشه با A17 پرو برویم، آن را با نسل‌های قبلی دستگاه‌های مرجع کوالکام برای چیپ‌های پرچمدار مقایسه می‌کنیم.

بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در مقایسه با نسل‌های قبل

عملکرد جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام در بخش تک‌هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۵ در مقایسه با نسل قبلی، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲، افزایش ۱۵ درصدی داشته که به‌علت استفاده از هسته Cortex-X4 به‌جای هسته Cortex-X3 است.

پیشرفت اصلی این چیپ پرچمدار مربوط به بخش چندهسته‌ای می‌شود، جایی که با پیکربندی جدیدی روبه‌رو هستیم. اگرچه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ همچنان دارای ۸ هسته پردازشی است، اما حالا یک هسته میانی (Cortex-A720) بیشتر نسبت به نسل قبلی دارد و تعداد هسته‌های کم‌مصرف آن کمتر شده است. عملکرد چندهسته‌ای این چیپ نسبت به نسل قبلی، ۳۱ درصد بهبود داشته است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 در برابر اپل A17 پرو؛ کدام قدرتمندتر است؟
بنچمارک گیک‌بنچ

در بنچمارک PCMark، گوشی مرجع کوالکام امتیاز بالایی را کسب کرده و با ۱۵ درصد عملکرد بالاتر نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روبه‌رو هستیم. شرکت‌ها با استفاده از رم با ظرفیت بالاتر می‌توانند عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در این بنچمارک بهبود دهند.

اسنپدراگون 8 نسل 3 در برابر اپل A17 پرو؛ کدام قدرتمندتر است؟
بنچمارک PCMark

به گفته کوالکام، عملکرد پردازشگر گرافیکی آدرنو مورد استفاده در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا ۲۵ درصد از نسل قبلی بالاتر است. با وجود چنین گفته‌ای، در بنچمارک‌ها با افزایش ۴۰ درصدی عملکرد روبه‌رو می‌شویم. البته یکی از دلایل این موضوع استفاده از یک API ولکان مخصوص در دستگاه مرجع است؛ بنابراین شاید درنهایت همان ۲۵ درصد بهبود را شاهد باشیم.

بنچمارک ۳D Mark

همان‌طور که در بنچمارک‌های بالا مشاهده می‌کنید، تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸ از زمان عرضه تا به امروز، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند؛ چه در بخش CPU و چه در بخش GPU.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در برابر اپل A17 پرو

گوشی هوشمند مرجعی که کوالکام برای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده کرده است، عملکرد ایده‌آل پرچمدارهای اندرویدی ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که البته احتمالاً بسیاری از این دستگاه‌ها به چنین عملکردی دست پیدا نخواهند کرد. بنابراین نتایج بنچمارک به‌دست‌آمده از این دستگاه مرجع باید کمی از بالاتر از گوشی‌های تجاری در بازار باشد.

برای مقایسه عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اپل A17 پرو ابتدا به سراغ CPU می‌رویم که در بخش تک‌هسته‌ای، نماینده اپل به‌لطف طراحی اختصاصی Arm عملکرد بالاتری نسبت به رقیبش دارد. درمقابل، چیپ کوالکام به‌لطف تعداد هسته‌ها در بخش چندهسته‌ای از A17 پرو پیشی می‌گیرد.

بنچمارک گیک‌بنچ ۶

بنابراین در بخش تک‌هسته‌ای تراشه اپل و در بخش چندهسته‌ای چیپ کوالکام عملکرد بالا را دارد. همچنین اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در مقایسه با رقبای اندرویدی کنونی و همچنین پرچمدارهای مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲، عملکرد پردازشی بسیار بالاتری دارد.

در بخش پردازشگر گرافیکی، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نه‌تنها از رقبا و نسل قبلی قدرت بالاتری دارد، بلکه با اختلاف بیش از ۳۰ درصدی از A17 Pro هم قدرتمندتر است. کوالکام می‌گوید تراشه جدیدش نسبت به نسل قبلی درزمینه رهگیری پرتو ۵۰ درصد عملکرد بهتری دارد، اما بنچمارک از ۵۸ درصد افزایش عملکرد خبر می‌دهد.

بنچمارک ۳DMark

با وجود پیشرفت چشمگیر عملکرد، تراشه جدید کوالکام همچنان پایداری بالایی ندارد و در بنچمارک ۳DMark Wildlife Stress Test پس از مدت کوتاهی با افت عملکرد چشمگیر روبه‌رو می‌شود.

در بنچمارک PCMark، گوشی مرجع مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل گذشته و دستگاه‌های رقیب مانند پیکسل ۸ پرو دارد.

بنچمارک PCMark

عملکرد مورد انتظار از پرچمدارهای مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳

بدون هیچ شکی گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نسبت به نسل قبلی عملکرد بالاتری خواهند داشت؛ اما این بار با یکی از بزرگ‌ترین بهبودهای عملکرد روبه‌رو هستیم. با پیشرفت چشمگیر عملکرد گرافیکی، رهگیری پرتو و پیکربندی جدید CPU، تراشه جدید کوالکام نه‌تنها عملکرد بالاتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و تنسور G3 دارد، بلکه می‌تواند A17 پرو اپل را هم به چالش بکشد. البته باید منتظر تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ هم باشیم تا ببینیم چه عملکردی در برابر تراشه پرچمدار کوالکام از خودش نشان می‌دهد؛ مخصوصاً اینکه در آن از هیچ هسته کم‌مصرفی استفاده نشده است.

شیائومی 14

در حالت کلی می‌توانیم برای پرچمدارهای اندرویدی ۲۰۲۴ هیجان‌زده باشیم؛ البته برای بررسی دقیق‌تر اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باید منتظر عرضه دستگاه‌های تجاری مجهز به آن بمانیم. حتی گفته می‌شود که کوالکام برای سری گلکسی S24، نسخه ویژه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را عرضه می‌کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *